02 marts 2015

På det jævne i Herning.


Afslutningsstævnet i 1 Division foregik i år i Herning. Vi havde allerede i sidste runde sikret os med en stor sejr i Aalborg, og der var kun teoretisk mulighed for at rykke ned. Vi førte inden sidste runde med 6½ point ned til SK68. Jeg kunne ikke forestille mig at det kunne gå galt.

Vi havde 3 afbud til kampen. Som reserver spillede Mikael Skjoldager, Thomine og Farzam. Så det var stadigvæk et rigtig godt hold vi kunne mønstre.

Jeg kunne egentlig godt tænke mig en sejr som afslutning på sæsonen. Bare lige for at slå fast at vi var bedre end Herning. Det gik bare ikke helt som jeg havde forestillet mig. Kim Skaanning tog en hurtig remis på førstebræt. Jeg tror dårligt nok at alle var kommet i gang før der blev taget remis. Men så blev der ellers spillet skak på resten af brædterne.

Christian Iversen tabte ret hurtigt på 6 bræt. Til gengæld vandt Farzam et fint parti på bræt 8 og han scorede dermed et kandidat resultat. 5 points af 5 mulige mod spillere på et gennemsnit på mere end 1900. Tillykke Farzam. Virkelig godt gået.

Efter langt tids kamp tabte også Lars Pedersen på bræt 3. Jeg synes egentlig han stod godt i lang tid, men pludselig var der forbi. Tihomir stod dårligt og tabte til sidst. Thomine stod rigtigt godt undervejs. Måske endda til gevinst, men det glippede og hun måtte ned.

Så måtte holdlederen jo igen holde for, og efter et langt og kompliceret parti kunne jeg inkassere hele pointet. Holdlederen har også i al beskedenhed scoret et kandidatresultat (allerede i 6 runde) og det blev så bekræftet i Herning med gevinsten. 5½ point af 7 mod et gennemsnit på mere end 2101.

Mikael havde på vej til Herning proklameret at han ihvertfald ikke rejste til Herning helt fra København for at spille en hurtig remis. Det kom til at holde stik, Efter at han havde stået klart bedst i en Spansk Berliner, satte han en bonde over styr og måtte kæmpe for en halv. Det var således det sidste parti i hele turneringen der blev færdigt og Mikael holdt partiet. Remis. Godt kæmpet.

Dermed nederlag på 5-3. Vi slutter på 6 pladsen. Bov rykker op. Det er glædeligt at der næsten ikke har været nogle afbud under turneringen. Kun 2 afbud på de første 6 runder. 5 Afbud ialt. Tak for god opbakning til alle spillerne.

Per Skjoldager