27 februar 2019

Xctrancon Skakliga 7. runde


I syvende runde Xtracon ligaen ventede os en længere tur til Pandrup hvor skakklubben Jetsmark holder til. Mens i Vejle solen skinnede, lige efter Hobro havgus overtog udsigten, ingen sol til Nordjylland i denne omgang. Vi spillede op for vores forventede score, tabte 5½:2½ og det foregik sådan:
På første brat John Rødgaard spilede mod vores kommende stormester Jesper Søndergård Thybo og lige fra åbningen, syntes jeg, Thybo var lidt foran i udviklingen i en engelsk åbning eller noget lignende. Selv efter dronningafbytningen var problemerne for John ikke forsvundet, Jesper spillede et efter det andet træk med enten taktiske eller positionelle trusler i stormester stil. Da jeg kom tilbage til partiet har Jesper ofret en kvalitet for 2 bønder (hvis vi overhovedet kan tale om et offer) og efter den tredje bonde faldt var der ingen tvivl om resultatet 1:0. På bræt 8 fik Lars Pedersen en tidlig konfirmandgave i form af en officer. Han spillede en Nimzoindisk mod Simon Pil Wilbrandt (en kort udgave af Willy Brandt) og stod godt (sort står altid godt i Nimzoindisk.), da Simon af ukendte årsager efterlod en løber i slag. Lars spillede påpasseligt og indkasserede et nemt point. Da Lars’ modstander spillede videre med en pseudoangreb i tanke, var det ikke de to, der blev først færdige. Det var Kim Skaaning og hans modstander Jakob Rathlev til gengæld. Kim åbnede med den bundsolide 1.Sf3, der senere blev til en dobbelt fianchetto (dvs. man udvikler den ene løber til g2 og den anden til b2), der i sidste ende lignede en Dronningindisk på forhånd. Efter nogle afbytninger i centrum draw agreed (remis). Leif Kristensen, som sort, mødte stormesteren Allan Stig Rasmussen på bræt 2 i en London åbning. Leif spillede fianchetto varianten dvs. g6 og Lg7, hvilket han havde succes med, hvis jeg husker rigtigt. I partiet lukkede han først for Lf4 og tvang den i hjørnet til h2, for derefter at spille e4 og flytte Sf3 til første række. Alt kom ikke uden omkostninger, hans kongestilling blev, efter hanetablerede bondekæden h7-g6-f5-e4, lidt luftigt, dog var det ikke så galt. På dronningefløjen fik han etableret en pæn springer på b4, og da Allan allerede har spillet c4 og a4, var den ikke til at fordrive med almindelige midler (bønder). Allan kom med en plan med springer Nc2 og afbytning af den ubehagelige springer på b4. Da tænkte jeg at Leif med en manøvre med den anden springer fra d7 til a6 kunne underbygge Sb4, der også er nyttigt mod Allans eventuelle spil i centrum. I stedet for, Leif træk springeren fra b4 tilbage til a6 og prøvede med en anden plan, Re8 og Lf8 for at dække d6 og fordrive Allans egen springer, der har sæt sig fast på b5. Efter min mening tårn burde blive på f8, dronning skulle gå til e8 og prøve f4. Allan kom hurtigt i gang efter Nba6 og med nogle energiske træk brød igennem i centrum og på dronningefløjen. Har ikke set selve slutningen af partiet, men jeg forestiller mig at Leifs udsatte kongestilling spillede en rolle. På bræt 4 havde vi Bjarke Kristensen, der som sort blev udsat for en Maroczy binding, dvs. bønderne på e4 og c4. I en lidt akavet stilling besluttede han sig for et kvalitetsoffer på c3 for en centrumsbonde, hvilket i sig selv ikke er en dårlig idé. Han havde måske en chance hvis han kunne beholde dronningerne på brættet. Da dronningerne var væk, kunne modstanderen, Rasmus Thøgersen, føre sin konge i centrum af brættet. Bjarke opgav da han stod til at miste yderligere materiale. Per Skjoldager på bræt seks spillede, som sort, sin version af Dronningindisk med en tidlig b6. Det ser ud til at modstanderen var forberedt til det, idet Da4 og Se5 kom på brættet inden Per kunne rokkere. Problemer. Men, Per fandt som jeg også selv synes var nødvendigt, at spille springeren tilbage til b8, for at kunne spille c6 og jage den ubehagelige Lb5 væk. Senere gik det vildt for sig da Per spillede g5 og åbnede sin kongestilling. Per fortæller at han faktisk havde gode taktiske chancer i de komplikationer der kom efterfølgende, men de kom til at spille forkert begge to og i sidste ende måtte Per ned med flaget mod Alexander Rosenkilde. På bræt 7 spillede altid pålidelige Farham Firooznia mod Christian Grubert (ikke altid pålidelig). Stillingen endte med at være lukket i centrum og på kongefløjen, men på dronningefløjen havde Farham en lille majoritet, som viste sig at være afgørende på trods af ulige farvede løbere på brættet. Der skal nok nævnes at der var et par tårne på begge sider. Farham vandt og vi var på 2½.
 Mig på bræt 3.
Det er en sørgelig historie. Efter min modstander gik frivilligt i en af mine favoritvarianter i en af mine favoritåbninger, begyndte han at lide og jeg begyndte at nyde. (Må man sige det?) Jeg havde en fuldstændigt vundet stilling, da jeg regnede forkert og overså en kæmpe Kasparovs bonde (dvs. en bonde, der er kommet langt inde bag fjendens linjer). Spillede til sidst et håbløst dronningeslutspil, hvor jeg så flere hurtigere gevinster for min modstander Bjarke Jensen. Gid jeg kunne holde mig i rå, ikke trække så hurtigt og finde de gevinster for mig selv. Av, av, av. Det ville være ganske fint, hvis vi kunne komme hjem med 3½ i stedet for 2½.

Tihomir Borovnica