08 januar 2011

Travemünde Open, Henrik Svane

Traditionel tysk open, der hvert år spilles mellem jul og nytår. Godt besøgt af bl.a. danskere og svenskere. Det er jo heller ikke længere væk end København. Og en turnering der længe har stået på min ønskeseddel. Nu passede det hele så sammen. Jeg fik plads i Claus Rossens bil, sammen med Klaus Berg og Jens Ove Fries. Vi valgte den komfortable løsning med enkeltværelse på et hotel tæt på spillestedet til 50 euro pr nat. En anden dansk bilfuld, med bl.a. Stefan Wicker og Gunnar Pedersen, havde valgt en billigere overnatning i form af en delelejlighed til 17 euro pr nat.

214 deltagere, lidt færre end normalt! Hvilket arrangørerne selv mener skyldtes det faktum, at turneringen i år lå på 4 hverdage, og således lidt dyrt i feriedage for nogle potentielle deltagere.

Storfavorit var tyske GM Jan Gustafsson, holdleder for det danske OL-hold!, men en håndfuld østeuropæiske stormestre kom også efter 1.præmien på 1500 euro. Klaus, der har vundet turneringen før, og Jens Ove kunne også gøre sig forhåbninger om at blande sig i toppen. Klaus startede godt men gik kold. Jens Ove tabte til en lavt ratet i 2.runde. Derefter gik det strygende. 5,5p, desværre lige uden for præmierne.

Både Claus Rossen og jeg spillede en rigtig god turnering. Claus spillede remis med Klaus Berg i 3.runde, og var tæt på kandidatresultat. Men kunne trods merbonde i sidste runde ikke vinde, og endte på 4,5p.

Det gjorde jeg også. Og som Ulf Andersson ( eller vores egen lille Bjørn) ville have udtrykt det: jeg havde slet ingen problemer! Nu får man jo ikke remisserne foræret i sådan en open. Slet ikke når man som modstandere havde 2 tyske FMére samt yderligere 2 2200-folk. Så jeg er fint tilfreds med et resultat der indbragte ca. 30 ratingpoints.

I toppen af turneringen var det dog min unge 13-årige navnebroder fra Lübeck, Rasmus Svane, der stjal hele billedet. Han lagde ud med 4/4 og derefter 3 solide remisser mod 3 stormestre. Hans lillebror på 6 år, der ser ud til at blive lige så god, var også med i turneringen. Han måtte medbringe et par telefonbøger for at kunne nå brættet! For øvrigt spiller også 2 mindre søskende skak. Så en rigtig skakfamilie! Jeg fik selvfølgelig en snak med forældrene. Familien er dansk, men vi nåede frem til at vi nok ikke var i familie med hinanden.

Turneringen blev vundet af russeren GM Zakhartsov foran GM Sumets, Ukraine og GM Mainka, Tyskland, alle med 6p. På delt 4.plads bl.a GM Gustafsson og Rasmus Svane.

Om selve turneringen er der kun godt at sige. Alt det gode jeg havde hørt på forhånd passede. Fine spilleforhold, god billig kantine, styr på tingene, lækker atmosfære. Eneste lille minus: ratingpræmier var stort set ikke eksisterende, og de få der var, synes at være for de lokale spillere.

Men bestemt ikke sidste gang jeg deltager i denne glimrende turnering.

Da de fleste nok ved hvordan jeg ser ud, får I lige et kønnere billede: Min 17-årige talentfulde modstander fra 1.runde, Cynthia Falke. Det lykkedes mig at vinde et slutspil der ville have gjort selv Åskov stolt!


Henrik Svane