09 december 2013

1. Division, Evans-Aalborg 5-3


Så skete det endelig. Vi fik vores første sejr i holdturneringen. Og lad det være sagt med det samme: Det var alt taget i betragtning en fortjent sejr.

Efter 1½ times spil var jeg ellers lidt bekymret. Jeg havde lige været en tur rundt og kigge lidt. Henrik Svanes modstander havde fået en grim fribonde ind på a7 som man ikke sådan lige kunne få ryddet af vejen. Henrik fortalte mig senere, at han jo havde en officer mere, så han synes jo nok at det var ok. Ja, ja, nu kan man åbenbart ikke nøjes med at tælle bønder, men skal også til at tælle officerer.

Kim Skaanning stod skidt. En officer for lidt men for to samlede fribønder. Senere fik Kim stabiliseret det noget og fik to Tårne mod Dronning og Springer. Men han måtte ned til sidst.

Jeg selv var i svære overvejelser i mit eget parti. Skulle jeg ofre en Springer for en bonde og et lovende angreb? Jeg brugte lang tid på at regne på det og i mellemtiden blev det remis på bræt 1 i en stilling hvor Carsten var en anelse dårligere. Henrik Svane spillede også ret hurtigt remis. Et par unøjagtigheder og modstanderen var med igen.

Søren spillede stærkt på ottendebrættet og pludselig var bolden i mål. Godt spillet Søren. 2-2.

Tihomir stod virkelig godt ved udgangen af midtspillet og modstanderen blev tromlet helt ned i slutspillet. Lars Pedersen stod også klart til gevinst, selv om den godt kunne være lidt teknisk svær med Dronninger og uligefarvede Løbere. Men begge spillede tilsyneladende præcist og vandt.

Jeg selv havde besluttet mig for at ofre Springeren. Jeg var dog ikke glad for at minde mig selv om at jeg jo havde tabt de to første partier, og at jeg med et tab i dag ville være på 0/3. Sådan en holdleder er der ingen der har brug for. Nå, men heldigvis viste offeret sig at være korrekt og Frits er enig med mig i, at jeg stod bedst hele vejen. Endelig. Holdlederen på tavlen!

Nu førte vi så 5-2. Sejren var i hus. Pouelsten havde egentlig fået lov til at tage en hurtig remis, men modstanderen ville spille. Pouelsten lavede en fejl i en helt lige stilling. Og så var det ellers op ad bakke resten af vejen. Fremragende kæmpet gennem 80 træk, men han måtte ned til sidst.

Jeg synes egentlig ikke vi var heldige nogen steder på noget tidspunkt. Med lidt medvind havde det blevet en endnu større sejr, men det venter vi med til næste gang. Nu er vi på en delt tredjeplads, og med et godt resultat næste gang er vi med i toppen.

Per Skjoldager