10 november 2018

Dobbelrundekommentarer


Århus Skolerne – Skakklubben Evans 3 - 5
I mit parti i 1. runde med hvid imod GM Jacob Vang Glud (2520) fik jeg spillet åbningen upræcist og fik en noget passiv stilling. Da han imidlertid slog med den forkerte brik på d4 i træk 29, fik jeg udlignet. I tidnøden vandt jeg en bonde, men det opståede tårnslutspil var stadig remis. I træk 47 lavede Jacob en grov fejl og tilbød remis. Jeg afslog, og efter et par stærke træk var min fordel ved træk 50 ca. +10! Den fordel satte jeg over styr, og i træk 55 kunne Jacob sikre remis med 55.-Tg4. Han spillede dog 55.-Tb4, hvorefter 56.Tf2 havde givet mig en teoretisk vundet stilling, som jeg rent faktisk har vundet før…. Nede på tillægstiden havde jeg imidlertid opgivet at vinde partiet. Så jeg spillede 56.Tg2, og vi tog remis trækket efter. Tårnslutspil ER svært….(John)
Med sort mod IM Andreas Skytte Hagen (2360) røg jeg ind i en åbningsforberedelse, og da jeg ikke fandt den præcise fortsættelse, havde hvid allerede fordel efter 11 træk. Hvid stod klart bedst de næste 20 træk, havde flere muligheder for at afgøre partiet og førte med en kvalitet, men i den gensidige tidnød lavede hvid nogle svage træk, og jeg kunne afvikle til et helt lige dronningeslutspil, hvor vi blev enige om remis. En heldig remis. (Leif)
Med sort mod IM Jan Sørensen (2402) mødte jeg Trompowsky varianten. Jeg fik udlignet efter åbningen, men i midtspillet fik hvid fordel, dog på bekostning af sin tid. I den begyndende tidnød laver hvid en fejl, og sort får lille fordel i slutspillet. Efter træk 40 kommer hvid igen hurtigt i tidnød og satser på at kunne holde et slutspil med tårn+bonde mod tårn+løber+bonde, da løberen ikke har randbondens forvandlingsfarve. Efter at have spillet 76 træk i partiet opgiver hvid, da han er mat i få træk. (Bjarke)


Skakklubben Evans – Skanderborg 2 - 6
I 2. runde med sort imod GM Mads Andersen (2597) byttede vi hurtigt dronninger. Jeg stod lidt dårligere, men fik efterhånden stabiliseret stillingen, og efter træk 35 var stillingen helt lige. Desværre var 36.-Lb6 en grov  fejl, der tillod hvids eneste rigtigt farlige plan, et bondefremstød til a6. Derefter var stillingen meget vanskelig, muligvis tabt, og Mads kørte sejren sikkert hjem.(John)
Med hvid mod IM Bjørn Møller Ochsner (2466) var stillingen i balance hele partiet. Der blev byttet en officer i træk 3 – derefter laverede vi i stor stil de næste 26 træk uden nogen afbytninger, men uden at balancen blev forskubbet. I tidnøden tilbød jeg remis i en helt lige stilling, og det blev accepteret.(Leif)
Med hvid mod IM Mads Hansen (2403) fik jeg en isolani struktur og fordel i midtspillet. Desværre laver jeg en fejl i en meget lovende stilling, som giver sort de bedste chancer i et slutspil med en bonde mere, dog var det stadig holdbart. Desværre afvikler jeg til et tårnslutpil med en bonde for lidt, som ikke kan holdes. (Bjarke)


Leif Kristensen