27 september 2010

Skak OL - Nyt fra Thomine

Vi er nu i gang med 6 runde og spiller mod Japan efter et par nederlag mod stærkere modstandere. I denne runde møder vi Japan som vi gerne skulle banke 4-0. Marie har snuppet bonden på f7 allerede i træk 5.
Jeg sidder over. Denne gang er jeg blevet hjemme på hotellet hvorfra jeg kan følge med i partierne over nettet. Når man ikke spiller må man ikke komme ind på spillerområdet men er forvist til tilskuerrækker hvorfra man højst kan se hvad der sker på 1. bræt. Den lille sal hvor de bedste spiller kan man slet ikke komme ind i, men man kan sidde på tilskuersædder, hvorfra man ikke kan se skak, men man kan se nogle af
superstormestrene, hvis de en gang i mellem rent faktisk sidder på deres pladser.
Herrerne spiller i dag mod de blinde og er også klare favoritter. Det var nyt for mig at der til OL altid er et blindt hold, et hold for døve og et hold for handicappede. Jeg synes det er en smuk demonstration af hvordan skak tillader en stor mængde mennesker, som er afskåret fra at deltage i de fleste andre sportsgrene, at spille skak på lige vilkår med alle andre - omend det unægtelig må være lidtsvært at være blind og spille skak.
Det er sjovt at være til OL. Der er tonsvis af personale der sørger for os. På gaderne i nærheden af hotellet står der konstant politi, og når vi kører i bus fra hotel til spillested stopper de den øvrige trafik så vi kan køre uhindret til spillestedet. Der hænger plakater om skak-OL over alt i Khanty-Mansiysk som har omkring 200000 indbyggere og inde midt i byen hænger der storskærme som viser skak.


 
Thomine