28 oktober 2018

Deling i Springeren


Som ny holdleder var jeg meget spændt på den nye sæson. Den første kamp var mod springeren 2 på udebane, som på papiret stod noget stærkere end os. Der var kamp til stregen og opgøret kunne ikke få en ende, 4 partier som varede i ca. 4 timer og den sidste kamp blev afgjort med en remis 16.40 mellem Erik Pontoppidan og Jan Rosenberg. Med en springer hver og 4 bønder, lignede det også meget en remis stilling, men Jan kæmpede for en sejr. Men efter en lang kamp tilbød Jan remis og her endte det.
På første bræt stod det mellem Zijad Campara mod Richardt Ebbesen som dog tog hurtig remis efter 1.5 times spil ca. Zijad havde måske en lille fordel i midt spillet, men de valgte og dele. På 2 brættet fik Jørn Lindved en solid sejr uden de store problemer. Helge Nielsen måtte desværre ned efter en hård kæmpende kamp, hvor han tabte i et bondeslutspil. Max på 4 brættet spillede Budapest defence, som var meget interessant. I Slutspillet var Max meget presset, hvor hvids konge var nede på g7 imens han havde en h6 fribonde som var afgørende for et nederlag til Max. Torben Simonsen, spillede en fransk afbytnings varianten, og kampen virkede til at ende ud i en remis. Med en dronning og springer hver og lige mange bønder, troede jeg opgøret ville ende remis. Det blev desværre til et nederlag til Torben, hvor han satte det hele over styr. Vitus vores store talent spillede en symmetrisk engelsk variant, hvor han havde et rigtig godt pres over konge fløjen. I slutspillet virkede det til, at hans modstander havde gevinst muligheder som han ikke udnyttede. Vitus var bagud med 5 bønder dog for en kvalitet og en fri bonde, som blev alt afgørende for resultatet. På 6 brættet spillede jeg også en symmetrisk engelsk variant, som var meget lige indtil min modstander smed en kvalitet væk i træk 15. Det var dog ikke så enkelt, med 23 min på klokken til 22 træk i et slutspil havde jeg rigeligt og se til. Og jeg måtte helt ud i træk 41 før modstanderen opgav.
En god debut som holdleder og et overraskende godt resultat.

Eldis Mahmutovic