26 november 2015

Grim tur til Århus

Topkampen mod SK1968 i Aarhus blev en rigtig træls tur på mange måder. Ser i bagklogskabens klare lys skulle vi have aflyst kampen. Snestormen der havde hærget Sjælland aftenen forinden tog for alvor til da vi nåede Ejer Baunehøj, og da vi endelig ankom til Aarhus var der trafikkaos over det meste af byen, hvor bilerne ikke kunne komme op af bakkerne.

Kampen blev startet med 40 minutters forsinkelse da vi endelig var nået frem med alle mand. Alle partierne blev sendt live, så der er sikkert allerede mange der har set den slemme afvaskning vi blev offer for. Vi havde afbud fra to mand og stillede derfor med to reserver, Mikael og Bjarke.

SK68 havde også sat to reserver ind; Klaus Berg og Arne Mathiesen som man må siges er en kraftig forstærkning af deres hold. SK68's normale 5.bræt var i øvrigt til stede under hele opgøret (som tilskuer) så hele operationen med at indsætte reserver var alene en taktisk overvejelse fra deres side. Det er selvfølgelig helt lovligt efter reglerne, men næppe det der var hensigten med dem.

Det skal nu ikke være nogen undskyldning for noget. SK68 var klart det bedste hold og de vandt en fortjent sejr, omend jeg mener den var for stor. Undervejs havde vi gode stillinger og efter to timers spil så det godt ud. Men så tabte Bjarke og Farzam begge på ret store taktiske fejl. Kim Skaanning tog en hurtig remis.

Men jeg synes det så ok ud over resten af holdet. Lars stod godt nok lidt passivt synes jeg, men til gengæld mener jeg at Mikael havde en stor stilling. Jeg selv stod lidt trykket, men jeg synes ikke det var kritisk. Jeg fik to chancer senere for at udligne helt, men jeg så det bare ikke med mindre end to minutter på uret. Også Tihomir måtte ned og til sidst sad vi med to tabte slutspil og et der var klart remis. Det er lidt ærgerligt at Mikael ikke fik mindst remis. Johnni tog det sidste halve efter at have stået mere end ok efter åbningen. Altså 7-1. Jeg tror at 5½-2½ havde været bedre udtryk for spil og chancer, men under alle omstændigheder tabte vi til et klart bedre hold.

Oprykningen til SK68 er næsten allerede en realitet, men der er ikke andet at gøre end at spille for 2.pladsen nu.

Per Skjoldager